Rabu, 30 Januari 2008

Tentang 313 dan baiah fisabilillah

Jika 313 merujuk kepada Surah 3, ayat 13: Sesungguhnya telah ada satu tanda (bukti) bagi kamu pada (peristiwa) dua pasukan yang telah bertemu (di medan perang); satu pasukan (orang-orang Islam) berperang pada jalan Allah (kerana mempertahankan agama Allah) dan yang satu lagi dari golongan kafir musyrik. Mereka (yang kafir itu) melihat orang-orang Islam dengan pandangan mata biasa dua kali ramainya berbanding dengan mereka sendiri dan Allah sentiasa menguatkan sesiapa yang dikehendakiNya, dengan memberikan pertolonganNya. Sesungguhnya pada peristiwa itu terdapat satu pengajaran yang memberi insaf bagi orang-orang yang berfikiran (yang celik mata hatinya).Al-Imran ayat 13 Maksud surah Al-Imran ayat 13 amat sesuai sekali dengan isu semasa di Malaysia ini.

Jika 313 merujuk pula kepada Surah 31, ayat 3: Menjadi hidayat petunjuk dan rahmat bagi orang-orang yang sedia mengerjakan amal-amal yang baik.-Surah Luqman ayat 3

----------------------------------------------------------------------------------------------

Sejarah ringkas baiah tentera fi sabilillah:

Baiah merupakan perjanjian untuk memberi ketaatan, manakala orang yang melakukannya seolah-olah membuat janji setia untuk menyerahkan dirinya dan urusan kaum Muslimin kepada amir atau ketuanya. Ianya merupakan perbuatan sunnah Nabi S.A.W.

1) BAI’AH ‘AQABAH

Sebelum berlaku peristiwa Hijrah, sejarah mencatatkan bahawa pada musim haji 620 – 621 M (Orang Arab Jahiliyyah setiap tahun masih melakukan upacara haji, tetapi telah menyeleweng daripada syariah Nabi Ibrahim dan Ismail) beberapa orang tokoh Islam Madinah telah menyatakan simpati dan berikrar menyokong serta memberikan sumpah setianya kepada baginda Rasulullah SAW apabila baginda berhijrah ke Madinah untuk mengembangkan agama Islam dari sana.

Sumpah setia mereka ini dinamakan “bai’ah” dan berlangsung di satu lembah berhampiran dengan Makkah yang bernama ‘Aqabah sehingga perjanjian taat setia ini di kenali dengan “bai’ah ‘Aqabah” yang terkenal dalam sejarah.

Ubadah bin Shamit meriwayatkan bahawa “Rasulullah SAW mengambil sumpah setia kami pada malam pertama di ‘Aqabah, bahawasanya kami tidak akan mempersekutukan Allah dengan apa pun juga, tidak akan mencuri, tidak akan berzina, tidak akan membunuh anak-anak kami, tidak akan berdusta, melindungi apa saja yang ada di depan atau di belakang kami dan tidak membantah perintah baginda dalam hal kebajikan.”

Ketika itu Rasulullah SAW bersabda :
Jika kamu sekalian menunaikan semua janji itu, maka kamu akan mendapat syurga, (tetapi) jika kamu memungkiri sebarang janji tersebut, maka kamu akan dikenakan hukum dunia (dalam bentuk) kaffarah (denda). Dan jika kamu mengingkari janji itu secara senyap-senyap hingga hari kiamat, maka hal itu kembalilah kepada Allah, jika dikehendaki-Nya kamu akan diseksa, dan jika dikehendaki-Nya juga, kamu akan diampunkan. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Ikrar taat setia dan sumpah janji para muslimin dari Madinah dalam upacara Bai’ah ‘Aqabah itu merupakan ikrar mereka untuk melaksanakan tatacara kehidupan sebagai satu umat muslimin yang berbeza daripada cara hidup kaum musyrikin yang menyekutukan Tuhan dan menjalani gejala hidup jahiliyyah yang bertentangan dengan ajaran dan nilai kerohanian Islam. Malah lebih penting lagi dalam perjanjian itu ialah taat setia mereka kepada Rasulullah SAW dalam mengerjakan segala amalan kebajikan mereka.

Gejala hidup mereka yang merupakan keganasan, membunuh sesama manusia, membunuh anak perempuan yang dilahirkan, mencuri, berzina dan perbuatan mungkar lainnya haruslah ditinggalkan sama sekali dalam kehidupan seorang muslim. Segala kemungkaran yang disebutkan dalam ikrar ini adalah ibu segala dosa dan punca kepada kehancuran manusia di dunia ini. Sebab itulah Rasulullah SAW memberi amaran kepada mereka supaya apa yang mereka ikrarkan itu hendaklah direalisasikan dan diamalkan dalam kehidupan mereka, dan mengingkarinya merupakan suatu kesalahan yang boleh dikenakan hukuman dunia. Sekiranya dilakukannya secara rahsia, maka terserahlah kepada Allah SWT untuk membalasnya di akhirat nanti.

Sumpah taat setia seperti yang tercatat di atas adalah merupakan bai’ah pertama antara Muslimin Madinah dengan Rasulullah SAW. Selepas perjanjian pertama ini, maka kaum Ansar itu pun berangkat pulang ke Madinah, dan Rasulullah SAW mengutuskan seorang sahabat kepercayaannya turut serta bersama-sama mereka ke Madinah dengan diberikan tanggungjawab untuk mendidik masyarakat Madinah bagi memahami ajaran Islam dan kandungan kitab suci al-Quran. Utusan yang dihantarkan itu ialah Mush’ab bin ‘Umair. Beliau juga ditugaskan untuk menyaksikan perkembangan penyebaran agama Islam di Madinah.

Dicatatkan juga dalam sejarah bahawa Mush’ab bin ‘Umair telah berjaya menjalankan tugasnya dengan baik, dan beliau kembali ke Makkah setahun kemudian iaitu menjelangnya musim haji berikutnya, serta melaporkan kepada Rasulullah SAW tentang sambutan baik penduduk Madinah terhadap Islam. Malah sebagai hasilnya Rasulullah SAW akan menyaksikan ketibaan rombongan ke Makkah bagi kali yang kedua pada musim haji itu sebagai rombongan yang akan menyembahkan taat setia kepada baginda.

2)BAI’AH AQABAH AL-KUBRA
Tiba masanya maka rombongan dari Madinah itu pun datanglah buat kali kedua bertemu dengan Rasulullah SAW, dan yang menariknya, mengikut sesetengah riwayat bahawa dalam rombongan ini terdapat dua orang wanita, iaitu Nasibah binti Ka’ab dan Asma’ binti ‘Amr bin ‘Adiy.

Satu kelainan dalam pertemuan kedua ini ialah permintaan baginda Rasulullah SAW supaya rombongan kedua ini hendaklah mengandungi 12 orang daripada mereka yang bertindak sebagai wakil daripada kabilah masing-masing, termasuk kabilah Khazraj dan Aus.

Rasulullah bersabda kepada mereka yang bermaksud :
“Kamu selaku pemimpin di atas kabilah masing-masing adalah bertanggungjawab atas keselamatan kabilahnya sendiri, sebagaimana Hawariyyin (12 orang murid Nabi Isa AS) bertanggungjawab atas keselamatan Isa putra Maryam, sedangkan aku bertanggung jawab atas kaumku sendiri (iaitu kaum Muslimin Makkah).”

Peristiwa bai’ah ‘Aqabah yang kedua ini mempunyai kepentingannya yang tersendiri, maka sebab itulah peristiwa ini disebut sebagai Bai’ah ‘Aqabah al-Kubra, iaitu perjanjian ‘Aqabah yang terbesar.


3) Baiah Tentera Fisabilillah (Perang Badar)
Bai’ah taat setia Sahabat bersama Rasulullah s.a.w:
Maka Sa’ad bin Muaz pun berkata: “Demi Allah, kamu seolah-olah hendakkan kami wahai Utusan Allah.” Nabi s.a.w. menjawab: “Benar.” Berkata Sa’ad: “Seseungguhnya kami telah beriman dan membenarkan kamu, kami telah menyaksikan apa yang kamu bawa adalah benar belaka, dan kami menyatakan janji dan taat setia kami kepadamu, maka lakukanlah apa yang kamu kehendaki, kami akan bersamamu, dan demi Yang Mengutuskan kamu (Allah) dengan kebenaran, jika engkau membentangkan kepada kami lautan ini dan engkau menyeberanginya nescaya kami juga akan mengharunginya bersama kamu.”

Lalu Rasulullah s.a.w. berpegang dengan apa yang dikatakan Sa’ad sambil berkata: “Berangkatlah (berjuanglah pada jalan Allah) dan bergembiralah, sesungguhnya Allah S.W.T. telah menjanjikan kepadaku salah satu daripada dua puak…Demi Allah, seolah-olah sekarang aku melihat kepada kehancuran satu kaum (pihak musuh).”
Rasulullah telah memilih 313 orang untuk dibaiah kan....

Perang Badar Al-Kubra adalah antara peristiwa penting dalam sejarah Islam yang berlaku pada Ramadan. Perang itu berlaku pada tahun kedua Hijrah, menyaksikan pertembungan antara tentera Islam yang disertai 313 orang dengan bala tentera kafir Musyrikin seramai 1,000 orang.Jumlah tentera yang tidak seimbang itu menyebabkan Rasulullah berdoa kepada Allah sambil bermunajat: "Ya Allah! Ya Tuhanku! Perkenankan apa yang telah Engkau janjikan kepadaku. Ya Allah! Ya Tuhanku! Jika jemaah Islam ini binasa, maka tidak akan ada lagi orang yang akan menyembahMu di bumi ini."

Baginda terus berdoa sehingga selendangnya jatuh daripada bahunya. Lantas datang Abu Bakar As-Siddiq mengambil selendang itu, lalu meletakkannya kembali pada bahu Baginda. Kemudian beliau berdiri di belakang Rasulullah seraya berkata: "Wahai Nabi Allah! Cukuplah doamu itu kepada Allah. Mudah-mudahan Allah akan makbulkan permintaanmu dan akan penuhi janjiNya kepadamu."

Selepas itu, turun wahyu yang bermaksud: "(Ingatlah) ketika kamu memohon pertolongan kepada Tuhan kamu, lalu Allah perkenankan permohonan kamu (dengan firmanNya): Sesungguhnya Aku akan membantu kamu dengan seribu (bala tentera) daripada malaikat yang datang berturut-turut." - (Surah Al-Anfal 8:9)

Para pejuang Badar ini telah dimuliakan Allah di dunia dan di akhirat.

49 ulasan:

  1. ASSALAMUALAIKUM.

    Abang saya mohon maaf..
    saya MOHD NURHAFIZ BIN MOHD AZMAN
    dari PULAU PINANG,saya tringin nak jadi TENTERA ALLAH yang SEBENAR.

    BOEH TOLONG??

    HUBUNGI SAYA (019-5616330)

    BalasPadam
  2. Wslm,

    Diminta kepada adik beradik di sebelah pulau pinang untuk membantu hasrat saudara Mohd Nurhafiz.

    Kepada Mohd Nurhafiz, anda boleh menghantar emel anda kepada Panji Hitam untuk mendapatkan nombor telefon ahli fisabilillah di Pulau Pinang.

    Terima Kaseh.

    BalasPadam
    Balasan
    1. assalamualaikum ya akhi..sya danial..dri byan lepas..sya tringin nk jdi seorng tentera ALLAH untuk menolong saudara sya yg sdng kesusahan..bleh x akhi tlong ana untuk jdikan slah seorng dri tentera Fisabilillah??

      0174268112

      Padam
  3. assalamu'alaikum... kpd adik mohd nurhafiz smoga niat yg baik m'dapat keberkatan dr Allah s.w.t dan sentiasa b'pegang teguh dijalan yg benar...

    BalasPadam
  4. mohamad hadzli (ali kingdom)
    saya adalah salah seorang ahli panji hitam ufuk timur (selangor selatan)..disini saya ingin tahu jika ada sesiapa yang ada berdekatan dengan seksyen 16 shah alam agar dapat kita berkenal2 dan kalau boleh dapat kita merapatkan lagi silaturrahim sesama kita....insyaAllah kalau ada kelapangan dapat kita bertemu dan bersua muka...
    alamat email saya : alikingdomphutss@yahoo.com
    atau sms@call : 0193331405

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh saya tau apa maksud panji hitam tu..saya dari angkatan perpaduan nasionalis klang.
      zul hector
      no fon : 019-2431490

      Padam
  5. salm perkenalan kepada adik nurhafiz....
    pegang erat pada prinsip apbila sdah baiah nnt...
    genngam erat 30...
    jgn selewengkan amanah yg telah diberi sepeti mana yg dlakukan oleh sbahagian besar mereka...

    BalasPadam
  6. asalammualaikum~
    saye muhamad dari kluang..
    saye pn nk tutot same dalam
    pejuangang islam ni..
    saye dh jauh melencong dan
    perlu bimbinagn..
    kalau ade yg berdekatan
    kluang boleh hubungi saye..
    0127174551/mat_0o9@yahoo.com=mysp n yahoo.mail

    BalasPadam
  7. assalamualaikum.......
    salam ukhwah buat saudara2ku seperjuangan..
    ana dari s3 merbok ingin menambah ilmu yang serba kekurangan di dlm perjuangan murni ini..minta berkongsi ilmu sesama kita dan mengeratkan lagi persaudaran...///

    merboxart@yahoo.com
    013-3768679-mijun

    BalasPadam
  8. assalamualikum....
    saya fakhruddin..
    sya pun teringin menjadi tentera Allah yg sebenar,berjuang &bantu tegakkan agama Allah..sya mhu lakukan sesuatu untuk Islam...tp
    sya perlukan bimbingan..
    ini emel saya
    addin_swordz@yahoo.com

    BalasPadam
  9. salam ikhwan kaifa khaluka.......
    slm pknlan kpd rkan2 yg ingin mnjdi tntra
    fsbilillh.....
    jngan rsau dngan niat yg mrni
    anda pasti akn jmpe dngan ahli pnji htam....
    skranya da jmpa bsykurla....
    krana allh mmlih anda mnjdi tntra fsbllh..
    achik pH CHERAZ...

    BalasPadam
  10. slm...sy amir dr sg.besi..sy juga perlukan bmbingan dan pedoman..harap ad yg sedia membantu..insyallah..agami suci ini akan terus maju..
    amir.hasrul@gmail.com/0132550455

    BalasPadam
  11. Assalamualaikum Abg,

    Mohon maaf..Saya Azrin dari batu 5, Gombak. Sesungguhnya menjadi seorg tentera fisabilillah itu amat diredhai oleh Allah swt utk berjihad ke jalanNya. Bagaimanakah caranya saya ingin berjuang dalam menegakkan agama Allah bersama2 umat islam & bangsa melayu kita di malaysia ini?
    email saya: Mazrin803@gmail.com
    HP:0122484613

    BalasPadam
  12. salam ukhwah pada semua....
    saya shahidan..
    mana nk menjadi slh sorang daripada tentera fisabilillah ni....
    saya berada d bangi selangor...
    email saya:carortedey@yahoo.com
    HP;019-6443115

    BalasPadam
  13. as-salam...saya zharif dr gombak...bagaimna caranya utk sy mnjadi salah sorg didlm tentera fisabilillah ini?

    Email saya - blckchldz@yahoo.com

    BalasPadam
  14. assalamualaikum kepad semua ahli fissabillah,saya amar zainudin..merupakan wakil dari Anak Jati Kedah group..kami menyokong pejuangan anda sebagai seorng shuhada..kami ingi tahu..apakah yg diusahakan oleh seorang shuhada dalam khidupan di malaysia kini yang islam nya kini makin dipolitikkan?kami anak jati kdah turut menpejuagkan kesucian islam dan ingin mengetahuicara pihak anda dalam mngindahkan islam untuk mengembalikan zaman kegemilangan islam.

    BalasPadam
  15. Assalamualaikum

    Kameq daghi Seghawaq (Sarawak) pon maok juak ngikut ngangkat pedang bah, sineh mok daftar mun dari Seghawaq, dah ada cawangan kitak di Seghawaq kah?

    BalasPadam
  16. Wasalam saudaraku di Sarawak,

    Ya, kita ada Amir (Ayahanda) di Sarawak. Cuba cari insyaAllah jumpa.

    BalasPadam
  17. as-salam,
    di seremban ada?adakah jemaah ini sama dgn hizbut tahrir??
    sila kongsi maklumat dgn email sy wakil di seremban..
    merahputih3036@gmail.com

    BalasPadam
  18. Assalamualaikum.,.

    sy Mohd Arsyad dri btu phat johor.,.
    sy ingin menjadi ahli fisabilillah yg sbnar.,.
    bleh tlong sy??

    BalasPadam
  19. Assalamualaikum

    salam saudara kepada semua

    saya Darween Bin Dasimun
    Saya dri Perlis
    Saya pon teringin nak jadi tenter Allah
    boleh sesiapa tolong??

    n/o:0134912426
    Tolong sya.....

    BalasPadam
  20. Assalamulaikum

    Saya Darween Bin Dasimun
    saya dari Perlis
    Saya teringin sangat nak jadi tentera Allah
    boleh sesiapa tolong sya??

    n/o:0134912426

    BalasPadam
  21. Apakah kandungan yang dinyatakan dalam baiah Rasulullah yang pertama... Ikut Sunnah Rasulullah diutamakan.. jika nak berjihad perlu satu hala tuju yang sebenarnya..

    Surah 25,ayat 52 :" Maka janganlah kamu mengikuti orang-orang kafir dan berjihadlah terhadap mereka dengan AL-QURAN dengan JIHAD YANG BESAR "

    Itulah yang dilaksanakan oleh Rasullullah..

    BalasPadam
  22. Assalamualaikum dan salam perkenalan..

    sy saifulasyraff drp Majlis 313 malaysia.. alhamdulillah muga niat juga perjuangan kita berada pada landasan y sebenar.. insya-Allah amin///

    BalasPadam
  23. salam///
    saudara mohon benarkn sy link tajuk2 yg mgkin dpt memberi penerangan serba sedikit, cth : Tentang 313 dan baiah fisabilillah yg mgkin sy xberapa arif yg sy link dr blog saudara...semoga prjuangan kita tidak hanya brhenti d sini...salam hormat dr sy & ucapan terima kasih utk maklumat yg saudara kongsi...

    hamba Allah...

    BalasPadam
  24. alhamdulillah....sy amat gmbira kerana masih ad golongan yg ingin menegakkan syiar islam.....sy syorkan diwujudkan satu pembelajaran tentang teknik2 perang terdahulu

    BalasPadam
  25. Alhamdulillah... akhirnya da jugk blog yg bgz cmni..sy mmg mencari blog yg da msg mcm ni...bkn nya nk menjual nama atau gila pangkat dan sebagainya... teruskan saudaraku. sokongan penuh kpd saudara ///

    BalasPadam
  26. As Salam..
    Sy Zulhilmi.. Niat sy sama juga sperti saudara2 diatas.. Sy dri Kluang,Johor..
    email - spymaster_zul@yahoo.com

    BalasPadam
  27. sy najmuddin..bagaimana nak jd sebahagian dr tentera fisabilillah ini...sy di seremban..no fon 0173957774

    BalasPadam
  28. salam.....
    saya dari skudai JB,SANGAT2 BERMINAT MENYERTAI FISABILILLAH .SILA BERI INFO KEPADA SAYA DI EMAIL SAYA-dajjalskudai@yahoo.com

    BalasPadam
  29. salam..sy muhammad farhan dari smpang 3 rasah..sy nk tnya..ad x adk bradik yg tggl di area bndar pnggiran subang..sy ingin eratkn talian silaturrahim..hubungi sy di 017-6942133

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam, saya Syed Hafizul mai dr simpang 3 tronoh. Saya nak b'tanya ade tak adk b'rdk yg tinggal di area meru klang.. Saya ingin berkenalan dan mengeratkn talian silaturrahim hubungi saya di 019-2453036

      Padam
  30. Assalamualaikum boleh detailkn lagi dalil2 baiah.. apa sebenarnya baiah,kenapa perlu ada baiah, baiah yg praktis bila..apa related baiah skrg ni dgn semasa Rasulullah ada..

    serta dalil2 yg qathie (jika perlu)

    BalasPadam
  31. lagi pernambahan..

    1.umat Muslim pada saat ini sudah bebas kah belum pemikiran mereka dari pemikiran yg berkompromi antara haq dgn bathil?

    2. mereka sudah sayang kerana Allah benci kerana Allah?

    3. mereka sudah lemah lembut sesama Islam tetapi tegas dgn kafir.

    4. menolak tsaqafah kafir dan hanya mengambil tsaqafah Islam.

    5. Menghapuskan walaupun sebesar zarah perasaan assobiyah (bangsa) dan wathaniyah(kenegaraan) dalam hati dan pemikiran?

    6 bersatu umat Islam sedunia?

    BalasPadam
  32. salam abg.....saya nak tanya....abg ada adk beradik dok dekat jaybee x??? saya asal dari kedah.....tp stdy kat jaybee... sekarang saya tengah mencari adk beradik kat jaybee.....klu ada saya nak kenal-kenal.....

    bila la tentera kita berjuang...... org islam harus sedar......yahudi sesatkan kita skrg......

    BalasPadam
  33. saya nizar tentera fisabillilah.....dari simpang tiga gelanggang gurun..... salam...

    012-7831874...

    BalasPadam
  34. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  35. as salammualaikum kwn alif s3 labis johor ingin berkenalan dengan adik beradik seperjuangan dalam tentera fisabilillah yg renggang kita eratkan insyallah sama2 kite bermuhasabahkn diri. . .
    019-7636333

    BalasPadam
  36. ASSALAMUALAIKUM ... SAYA SUDIRMAN BERASAL DARI SABAH TAPI SEKARANG MENETAP DI KAJANG.SAYA INGIN MENJADI SEBAHAGIAN DARI TENTERA FI SABILILLAH...ALLAHU AKBAR !!! NO TELEFON 019 8046086...

    BalasPadam
  37. Assalamualaikum, kepada semua jemaah PANJI HITAM DARI TIMUR, hamba berbesar hati dapat bersama dalam jemaah fisabilillah. Insaallah

    BalasPadam
  38. Assalamualaikum saudara-saudara Muslimku,

    Saya adalah insan biasa, yang tidak menganggotai mana-mana badan fisabilillah secara rasmi, namun menerusi pembacaan saya yakin perjuangan menegakkan Islam ini bertunjangkan Ahli Sunnah Wal Jamaah dengan berpaksi kepada Al Quran & As Sunnah Rasulullah S.A.W dan seikhlas hati saya menyokong kepada perjuangan ini kerana akhirat jugalah matlamat sebenar-benarnya.

    Saya ada soalan, harap dapatlah diberikan pencerahan. Apakah kami yang tidak berbaiah ini dapat turut sama menyumbang pada suatu waktu kelak? Bagaimana caranya

    Akhir kata, maaf kerana saya kurang arif dalam badan fisabilillah, dan saya yakin kepada perjuangan kerana Allah akan dinilai oleh-Nya, biarpun ketika ini saya masih bersendiri dan tercari-cari dimana kekuatan itu.

    Terima kasih. Assalamualaikum w.b.t

    BalasPadam
  39. assalamualaikum..saya dari seri kembangan selangor..
    jiwa saya..hati saya hanya untuk ALLAH S.W.T..saya bersyukur kerana masih lagi diberi peluang untuk beribadat kepada allah sampai tahap sekarang saya rasa saya patut membantu dan dibantu oleh saudara2 yg lebih memahami apa itu fisabilillah...takbir allahuakbar
    allahuakbar
    allahuakbar.minta bebantuan untuk barsama2 berjuang di jalan allah ..0139124119(tentera ALLAH)

    BalasPadam
  40. Salam, saya Syed Hafizul mai dr simpang 3 tronoh. Saya nak b'tanya ade tak adk b'rdk yg tinggal di area meru klang.. Saya ingin berkenalan dan mengerat talian silaturrahim hubungi saya di 019-2453036

    BalasPadam
  41. assalamualaikum wbt. saya yahya dari kulai, johor 017-7464706

    BalasPadam
  42. Alhamdulillah blog sebegini masih wujud,,:-)

    BalasPadam
  43. emmm sy insan yg lemah...bantulah sy edykonzai@gmail.com

    BalasPadam
  44. Salam.. Saya Zul Hilmi dari melaka.. 19 tahun..Bagaimana agaknya saya nak masuk dalam fisabilillah?? saya ingin memperjuangkan Islam yang semakin di pandang serong.. sya ingin menaikkan kembali nama Islam seperti dahulu.. Zaman hendak berakhir.. Banyak Ilmu-ilmi yang saya ingin berkongsi dan belajar dari anda semua.. jikalau ada sesama yang dari Melaka yang tahu mengenai ini boleh la hubungi sy di 014-7202126.. zbdengz@yahoo.com.. sy ingin bersama2 memperjuangkan Islam..

    BalasPadam
  45. Assalamualaikum... Nama Saya Muhammad Faeez bin Mohammad Fadli.. umo 19 tahun.... belajar di City University di Petaling Jaya, Berdekatan dengan Hotel Armada.... saya sudah lama mencari 1 kumpulan yang ingin menjadi tentera Panji-Panji Hitam dan membela kebenaran Al-Mahdi.. dan bersedaia menghadapi peperangan Akhir Zaman akan datang dan menunggu ketibaan Nabi Isa A.S.. boleh ka tuan-tuan bimbing saya yang masih muda ni? saya perlukan kumpulan untuk bergerak... saya dan sahabat saya masih lagi mentah dalam hal hal ni.. tolong hubungi saya supaya saya dapat sertai... O13-3135273
    email: faeez_24434@yahoo.com

    BalasPadam
  46. Assalamualaikum... Nama Saya Muhammad Faeez bin Mohammad Fadli.. umo 19 tahun.... belajar di City University di Petaling Jaya, Berdekatan dengan Hotel Armada.... tinggal di Saujana Puchong.. saya sudah lama mencari 1 kumpulan yang ingin menjadi tentera Panji-Panji Hitam dan membela kebenaran Al-Mahdi.. dan bersedaia menghadapi peperangan Akhir Zaman akan datang dan menunggu ketibaan Nabi Isa A.S.. boleh ka tuan-tuan bimbing saya yang masih muda ni? saya perlukan kumpulan untuk bergerak... saya dan sahabat saya masih lagi mentah dalam hal hal ni.. tolong hubungi saya supaya saya dapat sertai... O13-3135273
    email: faeez_24434@yahoo.com

    BalasPadam